Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

sint_jozef_een_man_van_zwijgen_en_van_deugd [2017/11/29 15:13]
zrmariamechtild
sint_jozef_een_man_van_zwijgen_en_van_deugd [2017/11/30 10:43] (huidige)
zrmariamechtild
Regel 11: Regel 11:
Want als hij had geloofd dat ze ontrouw was geweest, dan zou hij als rechtschapen man, verplicht zijn geweest haar aan de wet te moeten overleveren.((Vgl. Deuteronomium 22,23-24))  Als hij daarentegen geloofd had, dat zij het onschuldige slachtoffer was geweest van een verkrachting, dan had hij geen geldige reden gehad om haar te laten gaan.((Vgl. Dt 22,26)) Want als hij had geloofd dat ze ontrouw was geweest, dan zou hij als rechtschapen man, verplicht zijn geweest haar aan de wet te moeten overleveren.((Vgl. Deuteronomium 22,23-24))  Als hij daarentegen geloofd had, dat zij het onschuldige slachtoffer was geweest van een verkrachting, dan had hij geen geldige reden gehad om haar te laten gaan.((Vgl. Dt 22,26))
-De informatie, die de evangelist Lucas ons geeft over de verhouding tussen Jozef en Maria, wijst er sterk op dat Jozefs overwegingen zich werkelijk op een veel hoger niveau bevonden. Lucas laat ons begrijpen dat hij het besluit van Maria om Maagd te blijven, kende en er mee instemde. Om een geldig huwelijk aan te gaan, zou Maria zonder twijfel verplicht zijn geweest haar bruidegom mee te delen dat zij de bedoeling had om een aan God toegewijde Maagd te blijven. Dat zij dit deed, blijkt uit haar antwoord aan de Engel Gabriël, die haar aankondigde dat zij een Zoon zou ontvangen: //“Hoe zal dat geschieden, daar ik geen man beken?”((Lucas 1,34))// +{{  :0337a-2.jpg?200|}}De informatie, die de evangelist Lucas ons geeft over de verhouding tussen Jozef en Maria, wijst er sterk op dat Jozefs overwegingen zich werkelijk op een veel hoger niveau bevonden. Lucas laat ons begrijpen dat hij het besluit van Maria om Maagd te blijven, kende en er mee instemde. Om een geldig huwelijk aan te gaan, zou Maria zonder twijfel verplicht zijn geweest haar bruidegom mee te delen dat zij de bedoeling had om een aan God toegewijde Maagd te blijven. Dat zij dit deed, blijkt uit haar antwoord aan de Engel Gabriël, die haar aankondigde dat zij een Zoon zou ontvangen: //“Hoe zal dat geschieden, daar ik geen man beken?”((Lucas 1,34))//
Aangezien zij in de tegenwoordige tijd spreekt – “Ik beken geen man” - , geeft zij haar uitspraak een absolute zin. Het is niet zo dat zij geen bruidegom zou hebben, want zij is reeds met Jozef verloofd. Uit haar uitspraak blijkt veelmeer dat zij voor altijd Maagd wil blijven. Aangezien zij in de tegenwoordige tijd spreekt – “Ik beken geen man” - , geeft zij haar uitspraak een absolute zin. Het is niet zo dat zij geen bruidegom zou hebben, want zij is reeds met Jozef verloofd. Uit haar uitspraak blijkt veelmeer dat zij voor altijd Maagd wil blijven.
Regel 77: Regel 77:
Er is nog een ander aspect in Jozefs vrees en deemoed, waarbij zich zijn houding positief van andere grote gestalten in de heilsgeschiedenis aftekent. Zielen, die door Gods genade bevoorrecht worden, lijden vaak onder grote angst en twijfel, omdat Gods plan op een of andere manier het menselijk denken te boven gaat. Er is nog een ander aspect in Jozefs vrees en deemoed, waarbij zich zijn houding positief van andere grote gestalten in de heilsgeschiedenis aftekent. Zielen, die door Gods genade bevoorrecht worden, lijden vaak onder grote angst en twijfel, omdat Gods plan op een of andere manier het menselijk denken te boven gaat.
-Dit veroorzaakte bijvoorbeeld Mozes geen gering lijden. Hij hield deze spanning niet uit bij zijn beproeving in de woestijn, toen God hem zond, om water uit de rots te slaan. Hij aarzelde indertijd vol kleinmoedigheid en sloeg met zijn staf twee keer op de rots. Zo had hij door zijn gebrek aan vertrouwen, God van zijn eer beroofd. +Dit veroorzaakte bijvoorbeeld Mozes geen gering lijden. Hij hield deze spanning niet uit bij zijn beproeving in de woestijn, toen God hem zond, om water uit de rots te slaan. Hij aarzelde indertijd vol kleinmoedigheid en sloeg met zijn staf twee keer op de rots. Zo had hij door zijn gebrek aan vertrouwen, God van zijn eer beroofd.((Vgl. Numeri 20,9-12))
In zulke ogenblikken is het gevaar tastbaar nabij, dat de ziel haar blik fixeert op zich zelf en het tegenstrijdige van haar situatie, in plaats zich vol vertrouwen aan God over te geven, door wiens licht en kracht alleen alle dingen duidelijk en volbracht worden. In zulke ogenblikken is het gevaar tastbaar nabij, dat de ziel haar blik fixeert op zich zelf en het tegenstrijdige van haar situatie, in plaats zich vol vertrouwen aan God over te geven, door wiens licht en kracht alleen alle dingen duidelijk en volbracht worden.
-Zo verging het ook de priester Zacharias. Hij was niet in staat om de voorspelling van de Engel te verdragen, dat hij geroepen was, om de vader van Johannes de Doper, de Voorloper van de Heer, te zijn. Hij geloofde de woorden van St. Gabriël niet, omdat hij keek naar zijn zwakte en zijn ellende, zijn vergevorderde leeftijd en de onvruchtbaarheid van zijn vrouw, in plaats van naar God op te zien, voor wie niets onmogelijk is. +Zo verging het ook de priester Zacharias. Hij was niet in staat om de voorspelling van de Engel te verdragen, dat hij geroepen was, om de vader van Johannes de Doper, de Voorloper van de Heer, te zijn. Hij geloofde de woorden van St. Gabriël niet, omdat hij keek naar zijn zwakte en zijn ellende, zijn vergevorderde leeftijd en de onvruchtbaarheid van zijn vrouw, in plaats van naar God op te zien, voor wie niets onmogelijk is.((Vgl. Lucas 1,8 vv))
Ook de H. Jozef maakte een grote nood door in de duisternis van zijn beproeving, alleen met dit doorslaggevende verschil: Jozef leed juist daardoor, omdat hij in het bovennatuurlijke geheim van de maagdelijke geboorte geloofde, maar hij kon zijn eigen opgave zonder het verhelderende licht van God niet ontdekken. Daarom kon zijn antwoord aanvankelijk alleen maar een antwoord van heilige en stilzwijgende wijsheid zijn, en niet een antwoord van geloof en gehoorzaamheid. Ook de H. Jozef maakte een grote nood door in de duisternis van zijn beproeving, alleen met dit doorslaggevende verschil: Jozef leed juist daardoor, omdat hij in het bovennatuurlijke geheim van de maagdelijke geboorte geloofde, maar hij kon zijn eigen opgave zonder het verhelderende licht van God niet ontdekken. Daarom kon zijn antwoord aanvankelijk alleen maar een antwoord van heilige en stilzwijgende wijsheid zijn, en niet een antwoord van geloof en gehoorzaamheid.
-De wijsheid gebood hem om zich van Maria te scheiden. Zijn nederige inschikkelijkheid stelde hem in staat om het bevel van de Engel meteen in geloof te aanvaarden: “Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, tot u te nemen: het kind in haar schoot is van de Heilige Geest. Zij zal een Zoon ter wereld brengen die gij Jezus moet noemen, want Hij zal zijn volk redden uit hun zonden” . +De wijsheid gebood hem om zich van Maria te scheiden. Zijn nederige inschikkelijkheid stelde hem in staat om het bevel van de Engel meteen in geloof te aanvaarden: //“Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, tot u te nemen: het kind in haar schoot is van de Heilige Geest. Zij zal een Zoon ter wereld brengen die gij Jezus moet noemen, want Hij zal zijn volk redden uit hun zonden”.((Mt 1,20-21))//
-De evangelist Matteüs zegt verder: “Ontwaakt uit de slaap deed Jozef zoals de Engel van de Heer hem bevolen had en nam zijn vrouw tot zich” . Hoe groot moet wel zijn vreugde geweest zijn, dat God hem waardig bevond, om zo innig met Christus en Zijn Moeder in liefde en in dienen verbonden te zijn.+De evangelist Matteüs zegt verder: //“Ontwaakt uit de slaap deed Jozef zoals de Engel van de Heer hem bevolen had en nam zijn vrouw tot zich”.((Mt 1,24))//  Hoe groot moet wel zijn vreugde geweest zijn, dat God hem waardig bevond, om zo innig met Christus en Zijn Moeder in liefde en in dienen verbonden te zijn.
=====St. Jozef, voorbeeld in de deugd; Patroon en beschermheer van de Kerk===== =====St. Jozef, voorbeeld in de deugd; Patroon en beschermheer van de Kerk=====
Regel 93: Regel 93:
Zo zien wij de H. Jozef als de door God uitverkoren man, die met uiterste edelmoedigheid antwoordde op het verheven geheim van de Goddelijke liefde, dat hem in Maria en Jezus, het mensgeworden Woord van God, geopenbaard en toevertrouwd werd. Hij wijdde zijn hele leven aan de onvermoeibare dienst van Gods heilsplan. Paus Johannes Paulus II onderstreept de morele grootheid van de H. Jozef met de volgende woorden: Zo zien wij de H. Jozef als de door God uitverkoren man, die met uiterste edelmoedigheid antwoordde op het verheven geheim van de Goddelijke liefde, dat hem in Maria en Jezus, het mensgeworden Woord van God, geopenbaard en toevertrouwd werd. Hij wijdde zijn hele leven aan de onvermoeibare dienst van Gods heilsplan. Paus Johannes Paulus II onderstreept de morele grootheid van de H. Jozef met de volgende woorden:
-“De passende grond voor het volledige offer dat Jozef van heel zijn leven gemaakt heeft terwille van de aanspraken van de komst van de Messias in zijn eigen huis, vindt men "in zijn onpeilbaar innerlijk leven, waaruit voor hem zeer uitzonderlijke opdrachten en vertroostingen voortkomen en de logica voortvloeit en de kracht, die eigen is aan eenvoudige en zuivere zielen, voor grote beslissing, zoals die om onmiddellijk zijn vrijheid, zijn wettelijke menselijke roeping, zijn echtelijke geluk ter beschikking te stellen van de goddelijke plannen en de staat, de verantwoordelijkheid en de last van het gezin te aanvaarden en afstond te doen van de natuurlijke echtelijke liefde ten behoeve van een onvergetelijke maar goddelijke liefde, die het innerlijke leven fundeert en voedt" .+//“De passende grond voor het volledige offer dat Jozef van heel zijn leven gemaakt heeft terwille van de aanspraken van de komst van de Messias in zijn eigen huis, vindt men "in zijn onpeilbaar innerlijk leven, waaruit voor hem zeer uitzonderlijke opdrachten en vertroostingen voortkomen en de logica voortvloeit en de kracht, die eigen is aan eenvoudige en zuivere zielen, voor grote beslissing, zoals die om onmiddellijk zijn vrijheid, zijn wettelijke menselijke roeping, zijn echtelijke geluk ter beschikking te stellen van de goddelijke plannen en de staat, de verantwoordelijkheid en de last van het gezin te aanvaarden en afstond te doen van de natuurlijke echtelijke liefde ten behoeve van een onvergetelijke maar goddelijke liefde, die het innerlijke leven fundeert en voedt".((Rc,26 – Paus Paulus VI, 1969))//
-Jozef stond dagelijks in contact met het mysterie "dat van eeuwigheid verborgen was" en "was komen wonen" onder het dak van zijn huis . +Jozef stond dagelijks in contact met het mysterie "dat van eeuwigheid verborgen was" en "was komen wonen" onder het dak van zijn huis.((RC, 25))
Deze grote nabijheid tot de Moeder Gods en tot het Mens geworden Woord, had zeker een grote heiligmakende uitwerking op St. Jozef. Deze grote nabijheid tot de Moeder Gods en tot het Mens geworden Woord, had zeker een grote heiligmakende uitwerking op St. Jozef.
De H. Vader zegt: De H. Vader zegt:
-“De levensgemeenschap van Jozef en Jezus voert ons nog tot de overweging van het mysterie van de menswording juist onder het opzicht van de mensheid van Jezus, welke het doeltreffende werktuig van God is voor de heiliging van de mensen: "De menselijke daden van Christus waren uit kracht van zijn godheid heilzaam voor ons en oorzaak van genode in ons, zowel om reden van de verdienste als door en zekere doeltreffendheid". +//“De levensgemeenschap van Jozef en Jezus voert ons nog tot de overweging van het mysterie van de menswording juist onder het opzicht van de mensheid van Jezus, welke het doeltreffende werktuig van God is voor de heiliging van de mensen: "De menselijke daden van Christus waren uit kracht van zijn godheid heilzaam voor ons en oorzaak van genode in ons, zowel om reden van de verdienste als door en zekere doeltreffendheid".((Vgl. Thomas van Aquino, summa theologica 111,q, 8,a.1, ad 1))//
Onder deze daden geven de evangelisten bijzondere betekenis aan de daden die het paasmysterie betreffen, maar zij laten niet na de betekenis te benadrukken van het fysieke contact met Jezus met het oog op genezing  en de invloed die Hij uitgeoefend heeft op Johannes de Doper toen beide nog in de moederschoot waren.  Onder deze daden geven de evangelisten bijzondere betekenis aan de daden die het paasmysterie betreffen, maar zij laten niet na de betekenis te benadrukken van het fysieke contact met Jezus met het oog op genezing  en de invloed die Hij uitgeoefend heeft op Johannes de Doper toen beide nog in de moederschoot waren. 
-Zoals men heeft gezien, heeft het apostolische getuigenis de verhalen over de geboorte van Jezus, de besnijdenis, de opdracht in de tempel, de vlucht naar Egypte en het verborgen leven in Nazareth niet veronachtzaamd, vanwege het mysterie der genade dat vervat is in die handelingen, die alle heilshandelingen zijn, omdat zij delen in dezelfde bron van liefde: de godheid van Christus. Als deze liefde door middel van de mensheid van Christus uitstraalde over alle mensen, profiteerden daarvan zeker op de eerste plaats degenen die de goddelijke wil geplaatst had in de meest vertrouwelijke relatie met Hem: Maria, zijn moeder, en Jozef, zijn voedstervader .+Zoals men heeft gezien, heeft het apostolische getuigenis de verhalen over de geboorte van Jezus, de besnijdenis, de opdracht in de tempel, de vlucht naar Egypte en het verborgen leven in Nazareth niet veronachtzaamd, vanwege het mysterie der genade dat vervat is in die handelingen, die alle heilshandelingen zijn, omdat zij delen in dezelfde bron van liefde: de godheid van Christus. Als deze liefde door middel van de mensheid van Christus uitstraalde over alle mensen, profiteerden daarvan zeker op de eerste plaats degenen die de goddelijke wil geplaatst had in de meest vertrouwelijke relatie met Hem: Maria, zijn moeder, en Jozef, zijn voedstervader.((RC 27))
Gedurende dertig jaren van samenzijn met Maria was Jozef de enige die de tegenwoordigheid en wijsheid van Jezus Christus als God en Mens mocht begrijpen en beleven. Zowel als echtgenoot van Maria en hoofd van de Heilige Familie, is hij een waardig en machtig beschermer van de Kerk, ja van alle gedoopten in deze moeilijke tijden. Gedurende dertig jaren van samenzijn met Maria was Jozef de enige die de tegenwoordigheid en wijsheid van Jezus Christus als God en Mens mocht begrijpen en beleven. Zowel als echtgenoot van Maria en hoofd van de Heilige Familie, is hij een waardig en machtig beschermer van de Kerk, ja van alle gedoopten in deze moeilijke tijden.
-Paus Paulus VI riep ons op om Jozef … om zijn bijstand te vragen … om uit een diep actueel verlangen het bestaan van de Kerk op aarde, met ware evangelische deugden zoals ze bij St. Jozef uitstraalden, opnieuw te beleven .+Paus Paulus VI riep ons op om Jozef … om zijn bijstand te vragen … om uit een diep actueel verlangen het bestaan van de Kerk op aarde, met ware evangelische deugden zoals ze bij St. Jozef uitstraalden, opnieuw te beleven.((Toespraak 19 maart 1969: Insegnamenti, in RC,30))
-Treffend zegt Paus Johannes Paulus II: “Indachtig dat God aan de heilige Jozef de taak heeft toevertrouwd om als trouwe dienaar te waken over het begin van het heilswerk, vraagt de Kerk Hem haar te verlenen dat zij trouw meewerkt aan het heilswerk, dat zij dezelfde trouw en zuiverheid van hart bezit waardoor Jozef gedreven werd bij het dienen van het mensgeworden Woord, en dat zij altijd voor zijn aanschijn voortgaat op de weg van gerechtigheid en heiligheid naar het voorbeeld en op voorspraak van de heilige Jozef .+Treffend zegt Paus Johannes Paulus II: //“Indachtig dat God aan de heilige Jozef de taak heeft toevertrouwd om als trouwe dienaar te waken over het begin van het heilswerk, vraagt de Kerk Hem haar te verlenen dat zij trouw meewerkt aan het heilswerk, dat zij dezelfde trouw en zuiverheid van hart bezit waardoor Jozef gedreven werd bij het dienen van het mensgeworden Woord, en dat zij altijd voor zijn aanschijn voortgaat op de weg van gerechtigheid en heiligheid naar het voorbeeld en op voorspraak van de heilige Jozef.((RC,31))//