Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

veelgestelde_vragen_over_de_engelen [2015/07/30 11:24]
zrmariamechtild
veelgestelde_vragen_over_de_engelen [2017/05/28 18:50] (huidige)
zrmariamechtild
Regel 124: Regel 124:
Samengevat: Door de Toewijding aan Maria verricht de ziel al haar werk door, met en in Maria om daardoor dit meer volmaakter te vervullen met en in Christus. Op eendere wijze zou men kunnen zeggen dat door de Toewijding aan de H. Engelen de ziel ernaar streeft om alles te doen zoals de Engelen en met hen, om op die manier volmaakter met Christus verenigd te worden en omgevormd naar zijn beeld. Samengevat: Door de Toewijding aan Maria verricht de ziel al haar werk door, met en in Maria om daardoor dit meer volmaakter te vervullen met en in Christus. Op eendere wijze zou men kunnen zeggen dat door de Toewijding aan de H. Engelen de ziel ernaar streeft om alles te doen zoals de Engelen en met hen, om op die manier volmaakter met Christus verenigd te worden en omgevormd naar zijn beeld.
 +
 +=====13. Is het voor de engelen nodig dat we hardop praten als wij tot hen bidden of spreken?=====
 +
 +Ten eerste moeten wij ons bewust zijn dat de Engelen, zoals wij bij de laatste vraag van onze Rondzendbrief vermeldden, onze gedachten niet kunnen lezen. Ondanks dat kunnen zij bepaalde gedachten, die wij hen bewust wensen mee te delen, weten. De kern van alle geestelijke mededelingen is de beslissing die wij maken om een gedachte of beslissing aan een andere persoon over te brengen, of dit nu een engel, een duivel, een heilige in de hemel of Godzelf is. Dus zodra wij de beslisssing nemen om met de Engelen te praten of tot hen te bidden worden zij zich bewust wat wij hun willen meedelen.
 +
 +St.Thomas van Aquino leerde dat zelfs „wanneer onze Engelbewaarder in de hemel is, hij weet wat met de mens gebeurt.“ ((cf.Summa theologiae, q.113,a.,6, ad 3)) Door de Zalige Aanschouwing van God kan onze Engelbewaarder leren wat wij hem willen meedelen, indien God dit aan hem wil verkondigen.
 +
 +Dr. Peter Kreeft merkt op dat “God zegt de engelen alles  wat zij moeten weten over wat in onze wereld gebeurt. De engelen hoeven het niet te leren door zintuigelijke ervaring (sic). Met andere woorden,...Engelen zien de wereld gereflecteerd in God`s gedachte, zoals een luisteraar de gebeurtenissen van een verhaal door een schrijver verteld zou zien. ((Dr.Peter Kreeft, Angels and Demons, question no 37, p.67))
 +Maar indien dit standpunt te ver gaat zou het de noodzaak van elke communicatie verwijderen, niet slechts tussen Engelen en mensen op aarde, maar ook tussen de Engelen en heiligen in de hemel. Echter, de morele waarde van de gemeenschap der heiligen omvat ook de sociale dimensie van interpersonale relaties die uitgedrukt worden door actes van communicatie en informatie en werken van liefde.
 +
 +Bovendien negeert deze stellling de algemene leer betreffende de hemelse hierarchie van de Engelen. In dit verband houden St.Thomas en de theologen het voor waar dat God zijn plannen openbaart aan de hoogste koren van Engelen, die dan als zijn dienaren deze kennis verder geven en richtlijnen geven aan de bedienaren van de lagere koren van Engelen. Hieruit zou niet volgen dat iedere Engel, in de kracht van zijn eigen zalige aanschouwing, al de kennis ontvangt die eigen is aan zijn bediening.
 +
 +Het grondbeginsel achter de hierarchie van de Engelen is dit: God deelt aan zijn schepselen een dubbel deel van zijn goedheid mee:
 +
 +a) de goedheid van zijn (de natuurlijke perfectie van hun natuur) samen met genade; en
 +
 +b) de goedheid waarmee zij samenwerken veroorzaakt in de economie van de schepping waarin zij oorzakelijk bijdragen aan de groei in perfectie van de lagere schepping.
 +
 +Ten slotte, hoewel het zeker in de macht van God ligt om hartsgeheimen aan welke Engel ook te openbaren, is er geen overtuigende reden waarom dit in de regel zou gebeuren aangezien het de perfecte sociale orde in de gemeenschap van de heiligen zou beperken. Hoewel de Engelen wellicht onze geestelijke noden goed weten zelfs zonder zulke openbaringen, zijn onze gebeden tot hen niet zonder doel. Wij noemen er hier slechts twee.
 +
 +Ten eerste, de verdienste van gebed en de kracht van de hoop zijn noodzakelijke voorwaarden voor het verkrijgen van veel genade. Enkel de kennis van onze noden geeft de engelen op zichzelf niet de volmacht ons elke genade te bemiddelen.
 +
 +Ten tweede, in en door de communicatie van gebed laten wij instemmend aan de Engelen de gesteldheid van ons hart en onze ziel zien, welke kennis, voor een goed gedeelte tenminste, de hartsgeheimen betreft. Deze kennis van onze innerlijke gesteldheid is van grote pastorale waarde voor de Engel, aangezien hij daardoor beter zijn dienstbaarheid kan afstemmen  op onze geneigdheid on mee te werken met de genade.
 +
 +=====14. Is het aantal Engelen groter geworden sinds hun schepping?=====
 +
 +Door de heiligen en theologen van de Kerk wordt geloofd dat alle Engelen, die vandaag de dag bestaan, die in het verleden al bestonden, en die in de toekomst zullen bestaan, door God allemaal tegelijk aan het begin van de schepping geschapen zijn.
 +
 +Met andere woorden, zoals Johannes van het Kruis het uitdrukt: "Het is het universele katholieke geloof dat na de strijd, waarin de verslagen engelen in duivels werden veranderd, het aantal Engelen hetzelfde is gebleven. Hun aantal was compleet vanaf die tijd tot nu". ((Johannes van het Kruis, Engelen en Demonen, pagina 14))
 +
 +Op basis van de openbaring leert de Kerk dat God het hele universum geschapen heeft aan het begin van de tijd. ((vgl. CKK 327)) Alleen de mens is als bekroning op de schepping achteraf tot bestaan gekomen. Uit deze leerstelling van ons geloof volgt, dat verdere schepping van Engelen net als verdere fysieke schepping in het universum is uitgesloten.
 +
 +=====15. Heeft een leek het recht en de macht om de duivel te bevelen andere personen, plaatsen of dingen te verlaten?=====
 +
 +Gebedsbevelen die aan de duivel gericht worden om een andere persoon, plaats of ding te verlaten, kunnen alleen gegeven worden door een priester. Over dit onderwerp vaardigde emeritus paus Benedictus XVIe in 1985, toen hij de prefect van de Congregatie van de Geloofsleer was, een richtlijn uit voor alle bisschoppen.
 +
 +De richtlijn kondigde af, dat het niet alleen “niet geoorloofd is voor de christelijke gelovigen om de formules van exorcisme tegen Satan en zijn afvallige engelen te gebruiken”, maar ook dat “mensen die hiervoor niet geautoriseerd zijn niet in gebedsdiensten moeten voorgaan waarin gebeden worden gezegd om de duivel uit te bannen, die zich rechtstreeks tot de demonen richten of die het verlangen uiten de identiteit van de demonen te kennen.” ((vgl. Brief van de Congregatie van de Geloofsleer, 29 september 1985. 11 Protocol, No. 291170))
 +
 +Niettemin ging hij verder met uit te leggen, dat “het opstellen van deze normen op geen enkele manier de gelovigen van het bidden, zoals Jezus het ons heeft geleerd, moet weerhouden, dat wij bevrijd mogen worden van het kwaad." ((vgl. Mt 6:13))
 +
 +Sterker nog, hij benadrukte, dat “herders… van deze mogelijkheid gebruik moeten maken eraan te herinneren wat de Traditie van de Kerk leert over de juiste functie van de sacramenten en de voorspraak van de heilige maagd Maria, van de Engelen, en de heiligen in de geestelijke strijd van de Christenen tegen de slechte geesten.”
 +
 +Leken hebben, op grond van de deugd van hun doopgenade, het recht en de autoriteit de duivel te bevelen henzelf te verlaten. Toch moeten we altijd in gedachte houden dat de duivel een bovenmenselijke kracht en intelligentie heeft. Wij zijn in ons eentje geen partij voor hem met slechts de krachten van onze menselijke natuur tot onze beschikking. We zullen daarom gemakkelijk door hem worden verslagen als we proberen alleen met onze macht en kracht te vechten.
 +
 +We doen er goed aan het hellevuur met hemels vuur te bestrijden. Om deze reden moeten we Maria, de Koningin van de Engelen, de heilige Aartsengel Michaël en onze heilige Engelbewaarder vragen onze gevechten met de duivel voor ons te vechten. Want zij hebben niet alleen duizenden jaren ervaring in geestelijk oorlogvoeren; maar zij bezitten ook de meest krachtige bovennatuurlijke geestelijke wapens die er in de Hemel en op de aarde beschikbaar zijn.
 +
 +
 +