De H. Engelen in het leven van Jezus

In het derde deel van de rondzend-brief over de H. Engelen in het leven van JEZUS bent u weer uitgenodigd om allereerst de Bijbelteksten die aangegeven worden, zelf na te slaan in de H. Schrift om de samenhang te lezen en te overwegen. Dit helpt ons inzien hoe vaak en hoe intensief de H. Engelen aanwezig zijn in het leven van JEZUS met hun bescherming, hun bijstand en hulp. En vooral mogen wij overwegen wat JEZUS zelf zegt over de H. Engelen.

JEZUS erkent ons als de Zijnen bij GODs Engelen

“Ik zeg u: ieder die Mij bij de mensen belijdt, hem zal de Mensenzoon als de zijne erkennen bij GODs Engelen. Maar wie Mij tegenover de mensen verloochend heeft, zal verloochend worden tegenover GODs Engelen.” 1)

De Engelen moeten toch iets groots zijn, wanneer Jezus “voor de Engelen” ons als de zijne erkent. Niet voor de Heiligen, niet voor de apostelen, maar “voor de Engelen” zal Jezus zich tot ons bekennen als tegenhanger omdat wij Hem bij de mensen hebben beleden. Alsof Jezus wilde zeggen: Jullie beiden, Engel en mens, jullie zijn Mij trouw gebleven in jullie strijd, hoewel die heel verschillend is.

Het Onze Vader

“Op een keer was Hij ergens aan het bidden. Toen Hij ophield, zei een van zijn leerlingen tot Hem: ‘Heer, leer ons bidden, zoals Johannes het ook aan zijn leerlingen geleerd heeft.’” Toen leerde Jezus het Onze Vader aan de leerlingen. Wat heeft dit met de H. Engelen te maken?

Wij bidden in het Onze VADER o.a.: ”Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel”. 2) De Catechismus van de Katholieke Kerk legt dit zo uit: “In de Heilige Schrift betekent de uitdrukking “hemel en aarde” al wat bestaat, heel de schepping…de “aarde” is de wereld van de mensen 3) “de hemel” of “de hemelen”… de “plaats”, eigen aan GOD: “Onze VADER in de hemel” 4) en dus ook de “hemel” die de eschatologische heerlijkheid is. Tenslotte is het woord “hemel” een uitdrukking voor de “plaats” van de geestelijke schepselen, de Engelen, die GOD omgeven.”5) Als wij dus het Onze VADER bidden, dan vragen wij GOD dat op aarde zijn Heilige wil geschiede zoals in de hemel door de H. Engelen.

De H. Engelen als voorbeeld van gehoorzaamheid

Doordat JEZUS zijn leerlingen dit gebed leert, stelt Hij hen de Engelen in de hemel als voorbeeld van gehoor-zaamheid voor, in de vervulling van GODs wil. Zo mogen ook wij, iedere keer als we het Onze VADER bidden, aan de H. Engelen in de hemel denken of ook concreet aan onze persoonlijke Engelbewaarder, die er steeds op bedacht is, om tot in het kleinste aan Gods wil te beantwoorden.

Engelen in de parabels van Jezus

De Engelen komen ook vaak voor in de parabels van Jezus. *twee keer in de parabel van het onkruid: “De vijand die het (onkruid) zaaide, is de duivel. De oogst is het einde van de wereld en de maaiers zijn de Engelen .” 6) “De Mensenzoon zal zijn Engelen uitzenden…” 7)

*eenmaal in de parabel van het sleepnet: “De Engelen zullen uittrekken om de slechten tussen de rechtvaardigen uit te zoeken..” 8)

*In de parabel van de verloren drachme wordt de vreugde van de vrouw die de drachme teruggevonden heeft gelijkgesteld met de vreugde van de Engelen over de bekering van een zondaar: “Zo, zeg Ik u, is er vreugde bij de Engelen van GOD over één zondaar die zich bekeert.” 9)

*In de parabel van de rijke vrek en de arme Lazarus wordt deze na zijn dood “door de Engelen in de schoot van Abraham gedragen.” 10)

1) Lucas 12,8-9
2) Matteüs 6,10
3) Vgl. Psalm 115,16
4) Mt 5,16
5) 326
6) Mt 13,39
7) , 8) Mt 13,41
9) Lc 15,10
10) Lc 16,22