Je bent hier: start » natuurlijk_worden

de Engelen altijd genoemd in relatie met deze geheimen die we aan het overwegen waren: de liturgie, Maria, de Theologie van het lichaam enz. Maar waarom bestuderen wij, als Werk van de Heilige Engelen, deze andere geheimen van het geloof?

De Kerk zelf geeft het antwoord, doordat ze ons leert dat de Engelen niet het centrale mysterie van ons geloof zijn. De Allerheiligste Drievuldigheid, Die wij leren kennen in en door Christus, is het eerste doel van ons geloof en onze verering. Ook Maria heeft eveneens een centrale rol in het Christusmysterie. De sacramenten op hun beurt leiden ons tot een directe ontmoeting met Christus. En dus staan alle geheimen die wij overwegen, op een of andere manier in verband met Christus.

Ook de Engelen staan in betrekking met het geheim van Christus en spelen een heel belangrijke rol in ons leven als christenen, want zij richten ons altijd op Christus. Maar zij staan niet zelf in het middelpunt. Ze staan eerder aan de kant als dienaren van Christus en leiden ons naar Hem. Wij roepen de Heilige Engelen aan, en zij helpen ons om de werkelijkheid van deze mysteries dieper naar waarde te schatten; zij helpen ons om ons geloof beter te begrijpen en te leven, niet alleen op het niveau van het verstand, maar om werkelijk in het dagelijks leven vanuit ons geloof te leven. Ze dienen ons eveneens als onze beschermers tegen de valstrikken van de boze op onze weg naar Christus. Wij moeten hen echter vaker aanroepen en hen met grotere vrijmoedigheid en vertrouwen in ons leven uitnodigen.

Er zijn zo veel gelegenheden waar de Heilige Engelen ons helpen zonder dat wij ze hierom vragen. Maar als wij ze vragen, des te meer kunnen zij voor ons doen! We kunnen hen aanroepen bij ons gebed, opdat zij onze harten mogen ontvlammen met liefde tot Jezus en Maria. We kunnen hen aanroepen bij ons werk, bij onze huishoudelijke karweitjes of op school. We kunnen hen vragen om onze kinderen te beschermen of om een medewerker te verlichten. Bij moeilijke menselijke relaties kunnen de Engelen eveneens een machtige rol spelen als vredestichters. Maar wij moeten eraan denken om hen te vragen en hen binnen de situatie te brengen!

Ieder van u zal zijn eigen weg vinden om de deur nog wijder te openen voor de Heilige Engelen, opdat zij nog krachtdadiger in uw leven mogen binnenkomen en uw hart tot God verheffen. Moge God u zegenen en Maria over u en uw familie waken. Mogen zij de Heilige Engelen tot u zenden om u in vrede en christelijke liefde te bewaren”.